Khamis, 4 April 2013

HARI SEDIH...BANGGA...BERJAGA2..

Cerita ini berkenaan orang sebelah rumah dgn orang sebelah belakang rumah 1 lg....kedua2 jiran aku tu mak sedara aku la jugak...sorang mak sedara kandung yang sorang lg mak sedara sepupu jea..... malangnya kedua2 belah pihak degil...ego..... cerita nie dh lama terjadi..tiba2 tercoret kembali.....besa la kalo org kg nie topik dia xde benda lain...SEBIDANG TANAH BENDANG JEA PUN...

mike bedua nie beli sebidang tanah bendang...pastu bahgi 2..... ok la dh beli...sekarang tanah tu nk buek tanam padi....sebelum nie puak belakang umah tu ada buang air ikut laluan bendang sebelah menyebelah jea... tetiba muncul "idea jahat" laknatullah nk buek tali air kt bendang mak sedara aku tu pulak.....sampai nk mencekek2 mak sedara aku tu... nk buek jga...wlpn tuan tanah x setuju... SELEPAS dijanjikan nk ganti blk ruang untuk tali air tu.....mak sedara aku pn stju la.....last2 sampai hari nie x bg pn....lps mike buat tali air tu.. haram x guna pn tali air tu.......kan dh nmpak amalan syaitan laknatullah tu.... pastu mak sedara aku pn kasi roboh la tali air mike baru2 nie...apa lg deme tu jd gelisah berok la.....rami kata batu api tuk mak mike blkg umh tu la.....puak belakang umah aku tu suka dengan ilmu2 hitam nie sampaikan menantu pempuan mike sendiqi kata pak mertua mike kena nasi kangkang dengan mak mertua diorang...apa x nya dh pihak belakang rumah tu dh jd queen control... ank cucu bini buek apa pn x tegoo apa pn....tang dia solat tu aku boleh puji tp tang tgggjwb dia.....hanya Allah yg tahu......aku pn x blh buek kesimpulan... yg best nya drever mak mike tu adik kepada husband dia....naik moto pegi ke hulu - hilir sedangkan mike berdua bkn mahram pn...dh rmai org tegur tp jenis org x berilmu nie.....ibarat imam syafie kata " aku lebih rela berdebat dgn org berilmu drpd org yg jahil". ....lbh kurg camtu la kan ......astaqfirullahalazim.....Ya Allah kau ringankan la bala yg telah engkau timpakan dlm kg aku nie.......sesungguhnya kami hambamu sering teranianya dgn kezaliman penjahat giler harte nie.......amin... anak2 pn dapat bala yg sama dgn pak mertua agaknya.......termasuk sanggup bermadukan dgn adik ipor..ni semua bala kekampung nie...dh tu ank cucu plk suka buat drama jahat dgn org kg.....sampaikan cucu buat jahat pn disebelahnya...bila di tegur jea...dan2 la nk naik angin semacam jea.......cam cite bawang merah bawang putih tu memegang watak....omma berta dgn skrip ..."tatap mata saya".

sambung balik cerita tadi....hari nie dlm sejarah la....aku yang lemah lombut ni tengking org.......bukan berniat sgt tp dh lamo sabooo...dari aku kecik lg puak blkg umah ni dok suke membuli aku dn mak....mak aku pula betoi sikit.....follow jea apa org kata....maklum la ada angin meqeyan sikit dulu @ ketakutan.........pastu campor guna2 yg diantar untuk kami sefamily....yg aku tau mike suka dgn ilmu hitam nie sbb ada jiran abang aku volunter nk tolong rawat sebab dia tahu dan boleh bace ada org buek dkt kmi 1 family dan 1 line umah berdekatan... yg aku heran tu bila la dia nk insap....umor dkt 70an dh tp otak dok kasi kt perempuan sihir siam jadian ..... trajis btoi la mkluk seperti ini.....aku pn bknnya baik solehah sgt..tp masih boleh kawal baik buruk...

akibat tidak berpuas hati dgn perobohan tali air tu, ank dia yg nama din tu my la umah mak sedara aku dgn jeritan nk gadoh...bkn nk bincang dgn mak sedara aku tu..." hoi...ang keluar mai sat...." mak sedara tgh solat pastu cucu dia nma mie keluar tanya kenapa...terus din tu ckp "aku nk report polis ...bla..bla...." mie pulak jwb "p la report igt aku takut bknnya aku mencuri apa pn...." ....hahahah........ gila x tu dh my rmh bkn nk bincang elok2 nk caqi gaduh jea....... tu la idop mak pak ajaq utk gaduh dgn org jea....x sdar ka ank beduyun kt blkg... takot nnt my besar lgsg x hormat kita....... pa plk rasa dia yea.... masyallah.. nauzubillahhiminzaliq...

Dok esok pg.....dlm jam 11 cam tu bawa la dua beradik tu, mat dan din....bawa ocf balai kt kwsn kg aku... aku da pnh jmpa dia dlu masa nk apply kja polis.......siap sembang nyembang lg... mike jmpa mak sedara aku kt luaq umh...aku pn p la..nk dgq cite mike dok bincang dlm msa yg sama aku rasa x adil la dpa jantan 2 nk ckp dgn mak sedara aku tu...sorg dia jea..... sembang la aku skali...... mat dan din tu siap bawa tali ukur lg.......hahahahaha............x sistem la mike nie, ada ka ptt guna polis tp nk suruh polis sattle bahagi tanah.... gile ke ape mike bedua tu........polis tu mna ambik kos ukur tnah nk ukur2 ngan depa...... hahaha....... tu la cara orng kg......lepak kedai kopi anak bini lotak tepi.....last2 buat kja x bhemah lgsg.....hahahahaha...... yg deme tahu nk gaduh.......last2 sampai la keputusan last OCF tu ckp "kes nie x boleh nk bncg da " melainkan buat ukur lain..."......  sai dua2 bekira nk untung jea.. aku pn mengiyakan la...btoi tu...supaya hal ni x bpanjgan ke ank cucu..... begang la 2 bradik tu......blk ngadu kt batu api...@mak mike......

dlm stgah jam cam tu ayah aku blk, cucu mak sdra aku pn blk keja...... batu api tu dtg umah nk serang aku..... aku dpan pintu pun menyapa dgn bhati2 dh tau dia dtg dgn angin hantu... " assalamualaikum!!!! haram dia x jwb apa pastu nk serang aku dgn ayat........"betina ni pandai msk campoq suruh ukur smua tanah"...... aku apa lg kalo org datang umah dok salak cam anjing xkn nk dgq jea....... balas ler balik...."sapa yg ckp mcm tu?..... "dia kta OCF tu yg ckp...aku pn bls la......makngah jgn dok bohong saya ada sama td dgn dpa tu keputusan OCF... suruh ukur....... dh jln penyelesaian x antara kdua blh pihak.... jgn ikut suka nk krg ajaq...ingat mak ngah jea ada angin... cik x........ membalas la aku , ayah aku, mie....geram jgk sdap2 dia jea my umah kita dok jd batu api menyangkutkan aku skali dlm citer masalah dpa.......yg plg aku nk gelak tu hantaq wakil 4 biji telur pn x blh handle......dok srh mak mike jgak cari pasal ngan aku..... bkn nk bgga diri sgt skrg nie......tp bila difikirkan blk.. bnda kcik pn mike x blh handle....apatah lg masalah ank2...... ptt la ank mike terbiar sepah2 buat msalah dgn org kg....... sampai la suatu keadaan perbincangan batu api tu belah lari mcm lipas kudung siap kata...."ina ang jgn lalu kot jln aku dh....."hahahaha........ aku pn bls la........" makngah saya mintak maaf stakat nie jea kta gaduh..........laju jea dia pergi... tp sblm tu cara dia mcm nk ajak aku bertinju jea...apa lg aku pn maju jea la ke hadapan....hahahaha...ayah aku pn sempat jga nk capai kayu nk libas kalo org tua tu sentuh aku.......last2 dia pegi mcm lipas kudung sambil ugut aku...." hg jaga la ang tu ank dara...jaga ang.............jgn lalu kot jln aku"......... hahaha..............aku pn tersenyum la........ terpikir la alasan dia ckp tu mcm bdk2 umor 5 thn gaduh ngan kwn2.....hahahaha........ ptt la ank dia pn bengap2..apa xnya sklh x abis smua...plg tggi pn tgktan 4 jea....pkt bhenti abis...cari psal dgn cikgu la...lari nk kwen la... nsib  anak2 ler...... dpt mak ayah x pandai didik baik buruk kt ank2......tahu nk harta jea...halal haram lotak tepi pejam mata........

Berlalu kes tadi......aku pn sedih jga mak ayah aku jgak kna tggung......kesian mak..kesian ayah....x psl2 melibatkan family aaku...sdgkan tnh tu mak sdqe dgn puak blkg umah jea.... apa blh buat mak ngan ayh aku dh sabaq lama dgn pgai puak blkg umh dari tok-ank-cucu---cicit...... suka cari masalah dgn kmi...yg plg sedih dia sggup guna sihir...baling batu atas bumbung umah nk halau kami la konon2... ayah aku pnah ckp skli dgn dpa kalo nk sgt tanah nie...byq umah 300rbu.... tpk rmh 70rbu kmi kluaq...... senyappp...lak..... oh tuhan..kau insafkanlah hambamu yg kerdil dan terpesong dari ajaranmu ini..... ampunkanlah kami.....amin...

NOW....apa plk yg dia nk shirkan aku lg kali nie.....hanya pada Allah tempat aku mgadu.....ya Allah dgn kekuasaan dan kehendakMu aku hidup dan berlindung dari bala bencana manusia jahat dan syaitan,iblis laknatullah.....amin......

kepada sesiapa yg baca cerita nie.......nie luahan hati jiwa raga yg menyambut tetamu yg x diundang dgn salakan anjing jadian kt umah aku...ambil la teladan yg mna ptt....yg x elok tgalkan kt cni.....

"SEMOGA ALLAH  KURNIAKAN TELADAN DAN ILMU YG MENAFAAT KEPADA HAMBANYA YG MENERIMA UJIAN...aminn..".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan