Terdapat ralat dalam alat ini

Jumaat, 20 September 2013

Disebalik Kejadian Ada Hikmah

Ada hikmah di sebalik kejadian....... memang benar...

Berikutan pelbagai kejadian yang melibatkan kehidupan kami sekeluarga dari awal hingga sekarang...macam2 dah berlaku tapi last2 smua ada pro dan kontranya... selepas kejadian yang menimpa aku... selepas apa yang berlaku.... selepas segala nasihat tidak dipedulikan.... dulu abang aku ni dh dileterkan oleh ayah aku dan abang2 yg lain supaya tak makan sgt ubat farmasi tu.... di sebabkan akan kedegilan dan keras kepalanya sekarang dia sedang menghadapi masalah buah pinggang.....disebabkan sikap dia yang tak kuat semangat sangat dan amat dalam ketakutan sehingga fikir yg bukan2...sampai tak boleh tidur malam ..hanya dalam semalam sja....puas ayah aku marah dia "jangan fikir sangat".......tp dia tetap macam tu jugak....memang lumrah orang yang takut akan sakit ni nak  "cepat sembuh"..tapi apa boleh buat aku pun sebelum nie sgt2 terasa hati dgn dia...akan mulut dia....almaklum la..."aku kan abang".. aku mengambil kesempatan ini x mau sgt berkata apa pada dia...bukan apa...apa yang kita cakap ..nasihat untuk dia bukan dia nk dengar sangat...penat jea bagi panduan nasihat last2 macam tu jua pael dia....sakit dia tu sikit jea sebelum nie...tapi dgn dh pandai2 jadi doktor anggaran sendiri x jumpa doktor dulu tapi terus sapu ubat cam tu jea.....nasib laa.....sampai bertahun2 dah dapat sakit lain pulak jadinya.....

       Tapi bila difikir2 dikenang2.......sebelum nie dia suka sgt bekerja sampai tak ada masa dengan anak isteri.. hinggakan isteri sakit pun dia nak jadi doktor sendiri....dah tu bila dah bawa isteri jumpa doktor boleh pulak dia tinggal bagi org lain tolong take care isteri dia....aku sendiri laaa jadi mangsa..... bukan nak ungkit sangat tapi mana sikap dan tanggungjawab pada isteri dan rahsia rumah tangga dia..aku bukan nak mengajar sangat tapi nak tolong bagitau dia sikit...... dah tu sempat lagi time tu dia singgah beli barang..."aduhh....tu la kan bila tak sakit kita buat tak endah jea pada orang yang sakit"....aku pun pelik laaa.....kenapa sampai jadi macam tu... kemudian anak dia pulak.....dah la anak sorang tapi tak ambik peduli sangat ibarat... hantar anak pi balik sekolah jea..lain2 tak pernah pulak dikisahkannya.....bila orang kata ada saja ayat dia yang menyakitkan...aku pn pernah tolong guide pendidikan anak dia tapi senang pulak lepas tangan dia bukan dia nak tolong didik anak dia...lepas tangan macam tu jea...sampai mak ayah aku muak dan bermuka merajuk jea bila mintak tolong dia untuk kesuatu tempat...apa yang penting pada dia masa tu ..berbisnesss.....
   
        Orang lain nampak ...tegur tapi dia macam tak perasan jea dgn apa yang berlaku....
tapi sekarang dengan apa yang berlaku pada dia dah..ada perubahan sedikit namun sikap teruk dia tetap tidak dapat diubah disebabkan perangai buruk yang dibawanya sehingga kini....namun aku berjanji Tak  mahu berkesah sangat akan penyakit dia tu....dan takkan terima duit dia untuk mengambil lesen keta..... aku bertekad nak guna duit sendiri dan takkan mengalah dengan kepiluan hidup dia.........dengan apa yang dia cakap pedih pada aku dulu sehingga aku boleh beli motor sendiri ++ bantuan ayah sikit ...hihihihi....biar dia terpegun sikit akan kebolehan aku untuk tidak meminta bantuan dia sangat..........harap Allah beri kekuatan padaku dan rezki yang berkat....amin...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan